جنگ تجاری آمریکا و چین چند وقتی است که به حوزه فناوری کشیده و حالا آمریکا درصدد است ممنوعیت جدیدی برای نرم افزار چینی در خودروهای خودران وضع کند.

خودرو خودران چيني

به گزارش همشهری آنلاین، آمریکا ممکن است در هفته‌های آینده، با استناد به نگرانی‌های امنیتی، نرم‌افزار چینی را در خودروهای خودران ممنوع کند. آمریکا پیش‌ از این با تعیین تعرفه بیش از ۱۰۰ درصدی ورود خودروهای برقی ساخت چین را محدود کرد.

رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد دولت بایدن قصد دارد مقرراتی را پیشنهاد کند که نرم‌افزار چینی را در خودروهای دارای سطح ۳ اتوماسیون و بالاتر از آن در آمریکا، ممنوع کند. این تصمیم، همچنین به معنای ممنوعیت تست خودروهای خودران تولید شده توسط شرکت‌های چینی در جاده‌های آمریکا خواهد بود.

همچنین لایحه انرژی پاک دولت بایدن، استفاده از باتری‌های تولید شده در چین را برای خودروسازان، دشوارتر می‌کند. با بالا ماندن تنش‌ها میان واشنگتن و پکن، آمریکایی‌ها اکنون به نرم‌افزار خودروهای خودران متمرکز شده‌اند.

ریزش بورس تل‌آویو از ترس

شاخص اصلی بورس تل‌آویو در آغاز معاملات هفتگی به دلیل ترس از جنگ احتمالی با حزب‌الله و ایران به پایین‌ترین میزان خود از ماه آوریل تاکنون سقوط کرد و موجی از سرگشتگی برای سرمایه‌گذاران به همراه آورد.

شاخص TASE ۳۵ یک شاخص بازار سهام است که عملکرد ۳۵ شرکت بزرگ در بورس تل‌آویو در رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کند و در ابتدای معاملات دیروز، با افت ۲.۳ درصدی به ۱۹۳۷ واحد رسید.

تنش‌ها در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه ایران در حال آماده‌سازی پاسخ نظامی به ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس است، بیشتر ازآنچه پس از حمله ماه آوریل به کنسولگری ایران در دمشق، پایتخت سوریه بالا گرفته است.

اقتصاد ژاپن خلاف جهت اقتصاد جهان، جان گرفت

شاخص مدیران خرید اقتصاد ژاپن نشان می‌دهد: فعالیت بخش خدمات ژاپن به لطف تقاضای داخلی قوی در ماه جولای به رشد خود بازگشت، اما کاهش سفارشات خارج از کشور و فشارهای بی‌وقفه هزینه همچنان بر کسب‌وکارها فشار می‌آورد.

شاخص نهایی مدیران خرید خدمات بانک جیبون در ماه گذشته از ۴۹.۴ در ژوئن به ۵۳.۷ رسید که اولین قرائت انقباضی در ۲۱ ماه گذشته بود. درحالی‌که این شاخص بالاتر از خط ۵۰ بود که انبساط را از انقباض جدا می‌کند اما از ۵۳.۹ پایین آمد.

بررسی‌های قبلی نشان می‌دهد که تقاضای ضعیف خارج از کشور همراه با هزینه‌های بالاتر مواد خام، انرژی و نیروی کار به بخش تولید ژاپن بیشتر آسیب رسانده؛ اما داده‌های اخیر بانک ژاپن همچنین نشان داد که قیمت خدمات شرکت‌ها با سریع‌ترین سرعت در بیش از ۹ سال گذشته افزایش یافته است.

تحرکات روسیه برای دور زدن تحریم‌های گازی آمریکا

در اقدامی که به نظر می‌رسد نخستین حرکت برای دور زدن تحریم‌های آمریکاست، هفته گذشته یک کشتی بزرگ در کارخانه صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) نواتک روسیه، پهلو گرفت. البته شرکت نواتک درباره این کشتی اظهارنظر نکرده است.

بااین‌حال، کشتی پهلو گرفته در «آرکتیک ال‌ان‌جی ۲»، یک کشتی حدود ۲۸۰ متری است که تقریباً اندازه یک کشتی ال‌ان‌جی معمولی است.

تصویر ماهواره‌ای همچنین دود واضحی را نزدیک این تأسیسات نشان می‌دهد که احتمالاً به معنای مشعل سوزی و افزایش تولید ال‌ان‌جی این تأسیسات است.

قیمت جهانی نفت در کف ۸ ماهه

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا از بیم رکود در آمریکا که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت در جهان است، در پایین‌ترین رکورد ۸ ماه گذشته ایستاد و هر بشکه نفت برنت با ۰.۱ درصد کاهش به ۷۶ دلار و ۷۷ سنت رسید.

در معاملات بازار آسیا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۳ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۷۳ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ معتقدند که صادرات نفت خام ممکن است از تشدید مناقشه‌های مرتبط با جنایات اسرائیل در غزه و ترور شهید اسماعیل هنیه، متأثر شود.

کد خبر 872105
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha